com
de
it
Overzichtskaart
Fietsvakantie ZOEKER
Fietsvakantie-
ZOEKER
Fietsdagen
Afstand
Vierlanden Vennbahn Fietsreis
Vierlanden Vennbahn Fietsreis
Hybride :
E-Bike :
Reisduur :
8 dagen
Fietsdagen :
 6
Comfort :
Periode:
apr mei jun jul aug sep
Code:
NL06030
Historie Natuur Steden
Prijs vanaf € 630
Vierlanden Vennbahn Fietsreis
Bekijk Foto's

Vierlanden Vennbahn Fietsreis

Print

Fietsvakantie: Vierlanden Vennbahn Fietsreis - 8 dagen

In de zomer van 2013 werd de 125 kilometer lange ‘Vennbahn’, één van de langste en mooiste tot fietspad omgebouwde spoorlijnen in Europa, officieel geopend. Voor de Belgische Oostkantons en de aangrenzende gebieden in Nederland, Luxemburg en Duitsland is dit een mijlpaal in de toeristische geschiedenis.

Meer dan een eeuw lang was de ‘Vennbahn’ de eerbiedwaardige spoorwegverbinding tussen Aken en Ulflingen, zoals vroeger de naam was van Troisvierges, in het noorden van Luxemburg.

Sinds 2013 toeren op dit voormalige spoortracé toeristen en recreanten op het ‘stalen ros’ door het landschap van Eifel en Ardennen. Het ‘Vennbahn’-fietspad werd tijdens de ‘Fiets- en Wandelbeurs 2014’ in Amsterdam uitgeroepen tot Fietsroute van het jaar 2014.

Door het ‘Vennbahn’-fietspad (maximale stijging 2%) te koppelen aan het reeds jarenlang bekende fietstraject, ontwikkeld door de Amsterdamse geograaf Paul Benjaminse, tussen de Nederlandse stad Maastricht en Luxemburg, is een unieke en prachtige 8-daagse rondreis ontstaan, door het heuvelachtige landschap van Ardennen en Eifel.

De ‘Benjaminse’ route is 25 jaar geleden ontwikkeld en is sinds die tijd een populaire Noord-Zuid verbinding door Eifel en Ardennen. Fietsers vanuit Nederland op weg naar verre bestemmingen als b.v. Rome en Barcelona kiezen bij voorkeur deze route vanwege de prachtige fietspaden door het Belgische natuurreservaat ‘De Hoge Venen’  en de aansluitende rustige weggetjes naar de mooiste plekken in het ‘Groene Hart van Europa’.  Als een ware ontdekkingsreiziger is Benjaminse er in geslaagd een route te vinden, waarbij de hoogteverschillen zo geleidelijk mogelijk worden overbrugd.

Toch zijn er op sommige dagen enkele langere stijgingen en heeft deze prachtige, natuurrijke fietstocht een over het geheel genomen heuvelachtig karakter.
Geoefende fietsers zullen echter iedere dag optimaal genieten! Voor belangrijke toeristische en historische hoogtepunten tijdens deze fietsreis staan de steden Maastricht en Aken (D) garant.  

Er wordt overnacht in gastvrije drie- en viersterren hotels, die ook het bagage vervoer tussen de overnachtings-plaatsen (laten) verzorgen.

Om optimaal te genieten van deze unieke 8-daagse fietsvakantie gebruikt u bij voorkeur een E-bike of een hybride fiets met minimaal 24 versnellingen.

 

Route
Dag 1: Aankomst Maastricht / 's Gravenvoeren
Dag 2: Maastricht (N) - Eupen(B)
Dag 3: Eupen(B) - St. Vith(B)
Dag 4: St. Vith(B) - Clervaux(L)
Dag 5: Clervaux(L) - Bütgenbach(B)
Dag 6: Bütgenbach(B) - Monchau(D)
Dag 7: Monchau(D) - Kerkrade (trein naar Maastricht(NL)
Dag 8: Vertrek

Dag 1:    Aankomst Maastricht / 's Gravenvoeren

Check-in in uw hotel. Geniet, voor u de oudste stad van Nederland met een bezoek vereert, van de Limburgse vlaai met koffie of thee die als welkom voor u klaar staat. Als u in ’s-Gravenvoeren overnacht kunt u een heerlijke wandeling maken door de Voerstreek.

Dag 2:    Maastricht (N) - Eupen(B)
59 km

Na vertrek uit Maastricht toert u al snel in België. Via ’s-Gravenvoeren, Hombourg en het voormalige dwergstaatje Moresnet (van 1816-1920) naar Raeren, waar in een burcht  een pottenbakkersmuseum is gevestigd. Genoeglijk ‘peddelend’ wordt daarna Eupen bereikt.

Dag 3:    Eupen(B) - St. Vith(B)
59 km

Opmerkelijk deze dag: vrijwel de gehele route is ‘verboden terrein’ voor gemotoriseerd verkeer. Door de schitterende natuur van de ‘Hoge Venen’ gaat het geleidelijk aan naar een hoogte van 660 meter boven N.A.P. Vanaf Kalterherberg gaat de route over het ‘Vennbahn’ fietspad.  Dus lekker ontspannen toeren, o.a. langs het spooremplacement van Sourbrodt, naar Waimes en dan langs de Montenauer hammenrokerij naar Sankt Vith.

Dag 4:    St. Vith(B) - Clervaux(L)
50 km

Onderweg naar Luxemburg, op het vervolg van het ‘Vennbahn’-fietspad, is een bezoek aan de Burchtruïne ‘Burg-Reuland’ méér dan de moeite waard. Even verder wordt dan de grens met Luxemburg gepasseerd en wordt Troisvierges bereikt. Hier is de keus: met het lokale treintje verder naar Clervaux of via een schitterende route naar dit eindpunt van vandaag, wèl met een paar maal ‘bergop’, maar dus ook een paar verrukkelijke afdalingen!

Dag 5:    Clervaux(L) - Bütgenbach(B)
65 km

Vandaag een heuse "bergetappe" ! Eerst gaat u op weg naar het Drielandenpunt ‘Luxemburg-België-Duitsland’, nabij het plaatsje Ouren. Van daar door het dal van het riviertje de Our, terug in noordelijke richting, langs o.a. Schönberg. Echt een ‘schoonheid’ van een route! Vanuit het Ourdal klimt de route dan weer naar een hoogte van 600 meter en is het (heuvelachtige) laatste deel van het traject naar Bütgenbach rijk aan panorama’s.

Dag 6:    Bütgenbach(B) - Monchau(D)
38 km

Vandaag even rustig aan! Over de stuwdam van het meer van Robertville, wordt dit levendige stadje bereikt. Daana leidt de route weer terug naar de ‘Hoge Venen’ en heeft de route over fietspaden, via Kalterherberg naar het Eifelstadje Monschau, een hoge landschappelijke waarde.

Dag 7:    Monchau(D) - Kerkrade (trein naar Maastricht(NL)
59 km

Op de slotdag een laatste tocht over het ‘Vennbahn’ fietpad. Een bezoek aan het monumentale stadje Kornelimünster is een ‘must’. Na een lange afdaling bereikt u  de stad van Karel de Grote: Aken. Vervolgens fietst u verder naar Kerkade waar u op de trein stapt naar Maastricht en glijdt het Zuidlimburgse heuvellandschap als een langgerekt schilderachtig panorama aan u voorbij. Bent u de reis begonnen in 's Gravenvoeren dan fietst u vanaf het station Maastricht Centraal nog 13 heerlijke kilometers naar uw eindbestemming.

Dag 8:    Vertrek

Na het ontbijt is het arrangement ten einde en vertrekt u op eigen gelegenheid naar huis.

Prijs & Data
Vertrekdata:  

Start elke vrijdag van 01 mei t/m 18 september
Tussen 02 juli en 20 augustus ook start op donderdag

 
   

Seizoen A: 01/05 - 30/06 | 01/08 - 30/09
Seizoen B: 01/07 - 31/07 

 
   
Prijs €   Euro
Per persoon voor een tweepersoonskamer Seizoen A
7 x overnachtingen met ontbijt
€ 630,00 
Toeslag seizoen B € 25,00 
   
Een toeslag wordt berekend voor:  
éénpersoonskamer  € 280,00 
halfpension  € 220,00 
huurfiets hybride € 105,00 
huurfiets e-bike € 160,00 
   
Extra nacht alleen in Maastricht of 's Gravenvoeren mogelijk € 65,00 
   
Startplaats:  
Maastricht of 's Gravenvoeren  

 

Klik hier voor een leuk (Duitstalig) artikel over deze reis.

Accommodaties

Maastricht - NH Hotel****

Eupen - Ambassador Hotel Bosten****

Saint-Vith - Relaxhotel Pip Markgraff***

Clervaux - Hotel Koener***

Bütgenbach - Hotel Bütgenbacher Hof****

Monschau - Michel & Friends hotel****

Fietsen
Bel

Al onze huurfietsen hebben een bel.


Remmen

Al onze fietsen hebben handremmen.


Kinderzitje

Voor kinderen tot 2,5 jaar oud (max 15 kg) is het mogelijk om een kinderzitje voor op de fiets te monteren. Dit is niet mogelijk bij E-bikes, in verband met de display die voorop zit.

Voor kinderen ouder dan 2,5 jaar (max. 22 kg) is het mogelijk een kinderzitje achter op de fiets te monteren. Dit is wel mogelijk bij E-bikes.


Helm

Het is in België niet verplicht om een helm te dragen. Indien u dat wenst kan er wel een helm gehuurd worden. De door ons gebruikte helmen zijn Lazer Compact of Polisport.

Beschikbare maten: Volwassenen: M,L en XL. Kinderhelmen zijn eveneens beschikbaar.


Verlichting

Al onze fietsen hebben voor- en achterlicht. Als u op de knop boven op de lamp en deze zal drie keer flitsen. Dit betekent dat hij automatisch gaat branden zodra het donker wordt. Als u nog een keer drukt zal het licht een keer flitsen en wordt de lamp vervolgens uitgeschakeld. 


Sloten

Onze fietsen worden geleverd met een veiligheidsslot met insteekketting (zie foto).

U moet de sleutel een beetje draaien, de pin uit het kabelslot halen en deze aan een paal/hek/anders fiets bevestigen.

Wanneer u de pin weer in het normale slot duwt, vergrendelt u het normale slot zoals u altijs doet en worden beide sloten beveiligd. 


Fietstas

Elke hybride fiets en e-bike heeft standaard één fietstas.

Hoogte: 42 cm

Diepte: 17 cm

Breedte boven: 32 cm

Breedte onder: 23 cm

Inhoud: 20 liter

De fietstassen beschikken over een kliksysteem waarmee u de tassen eenvoudig op de fiets kunt zetten. De tassen zijn waterbestendig.


Snelspanner

Alle fietsen beschikken over een snelspanner waarmee u eenvoudig die hoogte van het zadel kunt verstellen.


Reparatieset

Er wordt altijd een klein bandenplaksetje meegeleverd, deze zit in de fietstas. Wanneer de huurfiets onderweg andere mankementen vertoond, adviseren wij u naar een lokale fietsenmaker te gaan en contact op te nemen met ons noodnummer wat u kunt vinden in de reisdocumentatie.


Zadel

De zadels kunnen eenvoudig, zonder gereedschap, in hoogte versteld worden met behulp van een snelspanner. Onze fietsen hebben geen gelzadel.


Drinkflessen

Belgian Biketours voorziet uw niet van bidons of drinkflessen. Wij kunnen ook niet garanderen dat de huurfietsen over bidonhouders beschikken. Elke huurfiets beschikt over 1 fietstas, u kunt uw drinkfles dus altijd in uw fietstas stoppen.


De premium fietsen zijn aluminium Giant Aero RS1 of gelijkwaardig.

Afmontage: Shimano Deore XT (27 gears)

Remmen: Shimano Deore velgremmen (handremmen)

Zadel: Selle Royal Sport

Pedalen: Platte pedalens (SPD or SPD-SL op aanvraag)

Gewicht: ca. 14 kg

Onze racefietsen zijn Carbon Giant TCR/Defy, Merida Reacto of gelijkwaardig

Afmontage: Shimano 105 of Ultegra 20 versnellingen

Remmen: Shimano 105 of Ultegra velgremmen

Pedalen: Op aanvraag, wij kunnen voorzien in platte pedalen, toeclips, SPD, SPD-SL, Look of Keo pedalen

Gewicht: Afhankelijk van type en uitvoering tussen 8,5 - 10 kg

Attentie: Als u een racefiets huurt worden hier geen fietstassen bij geleverd.

Onze tandems zijn aluminium tandems van Multicycle, Sparta of Gazelle.

Afmontage: Shimano Deore LX of XT

Remmen: Shimano Deore velgremmen (handremmen)

Pedalen: Platte pedalen

Gewicht: Ca. 30 kg

Onze kinderfietsen zijn Giant, Merida of Golden Lion (aluminium)

Afmontage: Shimano 7 versnellingen

Remmens: Shimano (handremmen)

Pedalen: Platte pedalen

Gewicht: ca. 14kg

De e-bikes zijn Kalkhoff 2.0 Impulse of gelijkwaardig met een kleine elektromotor en batterij, welke opgeladen kan worden bij de hotels. U moet nog wel zelf trappen, het trappen wordt u wel wat makkelijker gemaakt. Enige ervaring met het fietsen met een e-bike wordt wel aanbevolen. De E-bikes accelereren sneller en zijn wat zwaarder vanwege de motor/batterij. 

Remmen: verlgremmen

Pedals: Platte pedalen

Motor: Bosch 500 Wh middenmotor

Bereik: ca. 100 km (bij normaal gebruik)

Gewicht: ca. 27 kg 

Onze hybride fietsen zijn Giant Aero RS2 of gelijkwaardig

Afmontage: Shimano Deore (24 gears)

Remmen: Shimano velgremmen (handremmen)

Pedalen: Platte pedalen

Gewicht: ca. 16,5 kg

U kunt uw fiets tegen diefstal laten verzekeren € 3,- per dag, per standaard hybride fiets. 
Voor een elektrische fiets, premium fiets of race fiets: € 6,- per dag.

Artikel 1 Huursom 
De huursom is bepaald aan de hand van het bij de boeking geldende tarief of is naderhand overeengekomen. De tarieven staan vermeld op de website van Belgian Biketours. 
 
Artikel 2 Betaling 
a. De huursom evenals alle andere te zake van de huurovereenkomst verschuldigde bedragen dienen vóór de beschikbaar stelling van de fiets(en) te zijn voldaan 
b. Indien de huurder door welke oorzaak dan ook geen gebruik kan maken van de fiets(en) draagt de verhuurder voor de daaruit voortvloeiende kosten en schaden geen aansprakelijkheid. 
c. In het geval in het vorige lid bedoeld blijft de huurder verplicht de volledige huursom en eventuele andere in de (af-)rekening vermelde bedragen te voldoen, in overeenstemming met de reisvoorwaarden van Belgian Biketours tenzij hij met betrekking tot de huursom aantoont, dat het niet kunnen gebruiken van de fiets(en) een gevolg was van een defect dat al aanwezig was bij de aanvang van de huurperiode. 
 
Artikel 3 Huurperiode 
a. De huurperiode is de periode gelegen tussen de tijdstippen van aanvang (dag van aankomst) en einde (dag vóór vertrek) van de fietsvakantie, conform de boekingsbevestiging.
b. Verlenging van de huurperiode kan slechts plaatsvinden na toestemming van de verhuurder en wel tegen de (verlengings-)tarieven als bedoeld in artikel 1. 
c. Tussentijdse inlevering van de fiets(en) doet de huurovereenkomst eindigen zonder dat recht op vermindering van de in het contract vermelde of de wegens verlenging vermeerderde huursom bestaat. 
d. De fiets(en) moet(en) bij het uitgiftehotel worden ingeleverd uiterlijk op de in de betreffende boekingsbevestiging overeengekomen periode. 
e. Zijn de fiets(en) niet binnen de overeengekomen huurperiode bij het beginhotel ingeleverd, dan loopt de huur door tot het tijdstip dat de fiets(en) wordt (worden) ingeleverd of door de verhuurder is (zijn) ontvangen, tegen de tarieven als bedoeld in artikel 1, vermeerderd met een boete van € 25,00 voor elke dag dat de fiets(en) te laat wordt (worden) ingeleverd of ontvangen zijn en onverminderd het recht op vergoeding van eventuele door de verhuurder te lijden kosten en schaden. 
f. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid heeft de verhuurder in dat geval het recht om de huurovereenkomst ontbonden te verklaren zonder rechterlijke tussenkomst en de teruggave van de fiets(en) onverwijld te vorderen of deze terug te nemen waar en bij wie de fiets(en) zich ook bevindt (bevinden). Deze bevoegdheid heeft de verhuurder ook indien de huurder enige voorwaarden van de huurovereenkomst niet naleeft. 
 
Artikel 4 Gebruik 
a. De fiets(en) mag (mogen) slechts gebruikt worden overeenkomstig hun normale bestemming en door de in het huurcontract genoemde berijders(s). De fiets(en) moet(en) bij verhuurders adres schoon worden ingeleverd in de staat waarin de fiets(en) werd(en) ontvangen. 
b. De huurder dient als een goed huisvader voor de fiets(en) te zorgen. Zo dient huurder alle voorzorgsmaatregelen te treffen tegen beschadigingen, verlies of diefstal. 
c. De fiets(en) mag (mogen) niet gebruikt worden op het strand of op zandpaden in de duinen, behalve wanneer geen gebruik gemaakt kan worden van verharde paden en/of wegen.
 
Artikel 5 Schade, verlies en diefstal 
a. De huurder is aansprakelijk voor beschadigingen aan of verlies van de fiets(en) of onderdelen daarvan, zomede van fietssleutels en ketting(en)/sloten, tegen bedragen welke door de verhuurder naar normale normen worden vastgesteld,. De fiets(en) is (zijn) niet verzekerd tegen aansprakelijkheid- of cascoschade.
 
Artikel 6. Verzekering tegen diefstal 
a. De fiets(en) kan (kunnen) verzekerd worden tegen diefstal. Verzekerd is: Schade door diefstal van de fiets, evenals schade aan de fiets als gevolg van die diefstal. Schade ten gevolge van een poging tot diefstal of diefstal van onderdelen is niet verzekerd. 
 
Artikel 7. Premie 
a. De premie voor de diefstalverzekering bedraagt € 3,00 per dag per standaard hybride fiets. 
Voor een elektrische fiets, premium fiets of racefiets € 6,00 per dag per fiets. Het in rekening te brengen aantal dagen is in overeenstemming met het aantal fietsdagen zoals vermeld in de boekingsbevestiging. 
 
Artikel 8. Aansprakelijkheid 
a. Heeft de huurder vooraf geen fietsverzekering bij de verhuurder afgesloten dan is de huurder volledig aansprakelijk voor het bedrag welke door de verhuurder naar normale normen worden vastgesteld. 
b. Heeft de huurder wel een diefstal verzekering bij de verhuurder afgesloten, maar de huurfiets niet met het vaste slot op slot gezet, kan aan de verhuurder niet het originele fietssleuteltje overhandigen en kan een door de politie opgemaakt proces-verbaal niet overleggen, dan is de huurder volledig aansprakelijk voor het bedrag welke door de verhuurder naar normale normen worden vastgesteld. 
 
Artikel 9. Kosten tijdens huurperiode 
Alle lasten en belastingen ter zake van de fiets(en) is (zijn) voor rekening van de huurder. Evenzo zijn voor zijn rekening alle kosten aan het gebruik daarvan verbonden, zoals stalling, onderhoud en reparaties.

Praktische informatie

7 overnachtingen inclusief

3/4 Sterren hotels

Toeristenbelasting inbegrepen

Ontbijt inclusief, Halfpension optioneel bij te boeken

Routeboekjes met toeristische informatie

Mogelijkheid tot het huren van fietsen

7-dagen per week service hotline

Bagage vervoer inclusief

Aachen

Parkeermogelijkheden bij starthotel

GPS tracks beschikbaar

Eventuele veerovertochten zijn niet inclusief

Reviews

03-08-2018

We hebben de verkregen GPS routes gebruikt tijdens onze reis, en dit werkte op de telefoon perfect. - J. Greuter, 2018

15-06-2018

De service was goed en de routes waren ook goed. We hadden de routes ook op ons GPS-systeem, en dit vonden we een groot pluspunt. - J. Pfeiffer, 2018

29-07-2017

Prachtige routes, geweldige landschappen. Bij de meeste hotels stonden de koffers al op de kamer en was het ontbijt en het eventuele besproken diner heerlijk. niets dan lof over de beschrijvingen die zeer nauwkeurig waren! Het fietsen op de Vennbahn en de Ravel paden was heerlijk. Al met al een heel positieve ervaring die nog lang in ons geheugen zal blijven. – J. En J. Van Rooyen, 2017

31-12-2016

We hebben echt genoten van onze fietsvakantie!!! Al was het wel best een zwaar parcours dat we afgelegd hebben, maar wel erg mooi. De geselecteerde hotels waren heel erg goed, zeker het hotel Butgenbacher Hof was hun vier sterren meer dan waard. We zien al uit naar onze volgende fietsvakantie! – F. en H. Severeyns-Baudoin, 2016

01-09-2016

Routebeschrijving is erg uitgebreid en klopt vrijwel helemaal. Verder zijn de hotels erg goed, en beschikken vaak over wellness. Het personeel van Fietsrelax is vlot en goed op de hoogte. – M. Kool, 2016

05-08-2016

Zeer mooi en historisch landschap. Vooral de contstante wisseling van culturen en talen was interessant. Je verlaat een Duits dorp, en bent even later in een typisch Frans dorp. Indrukwekkend! De koffer was altijd op tijd in het volgende hotel. Alle hotels waren goed. Ook de fiets was perfect voor deze route. De route was vermoeiend, maar zeker haalbaar. De verkregen aanwijzingen waren nauwkeurig en misschien wel de beste die ik ooit heb ontvangen. Ik heb erg genoten en weet nu veel meer over dit gedeelte van Europa! – K. Ross, 2016

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken we cookies. cookie-policy-nl. cookie instellingen aanpassen
extraSmallDevice
smallDevice
mediumDevice
largeDevice